Menangis Dalam Kelas Mr. Woo Semata2 Tak Boleh Lupa Arwah Atok

Malam ni aku mengantok gila2 tapi rasa susah lak nak tido. Tak tahu knapa malam ni aku asyik teringat kat arwah atok aku.. Mungkin sebab bulan ni bulan Rejab dan hampir nak masuk bulan Ramadhan (bulan ibadah-bulan posa) dan Syawal (hari kemenangan-hari raya Aidilfitri).

Atok aku meninggal pada 14hb Februari tahun nih. Sebelum atok meninggal, akan ade sebab untuk aku dan family balik kampung. Bukan takde atok sedara yg duk kat situ. Ade... memang ader tapi tak sama ngan atok aku. Perasaan nak balik kampung pun dah tak sama cam dulu. let me say... there's something missing..

Aku tak boleh lupa time abah call kul 5 lebih.. Lebih kurang 5:05 minit macam tu laa. Masa tu aku kat Seremban. Aku yang mamai ni ambik masa gak fikir aper yg abah cakap tentang arwah atok. "....atok meninggal kul 5 pagi tadi...", kata abah. Erm.. Aku diam je masa tu. Takde perubahan yg berlaku. Pastu, abang sepupu aku call. "...tau kan atok..." Belum pun sempat dia habiskan ayat, aku mencelah, "...aku tau, atok dah meninggal.."... Pas dia letak fon jer, aku baring dan masa tu baru aku sedar yang arwah atok dah takde lagi. Then, aku menangis semahu2nya sampai member serumah yg tidur sebelah aku pun pelik dan asyik tanya "kenapa?".

Perkara pertama yang aku fikir masa tu ialah aku nak balik. Walau macam mana pun aku tetap nak balik. Aku sedih gila2 dan benda tu jer yang aku fikir, nak gi tatap wajah arwah atok aku wat kali terakhir. Tapi bila aku dah sampai kampung, aku rasa terkilan sangat2 sebab orang2 kampung dah kebumikan arwah awal pagi. Ermm..

Aku takde la rapat sangat ngan arwah kalau nak dibandingkan ngan sepupu aku yang lain tapi aku sedih sangat2 sebab banyak kenangan aku ngan arwah especially time makan kat kampung. Sebab setiap kali makan, arwah atok aku akan letak periuk nasi kat sebelah aku. Padahal aku takde ar kuat makan pun. Heehee... Adik aku yg kering tu lagi kuat makan. Maunyer berbukit gak nasi dia letak. Mengkin sebab badan aku yang chubby2 nih wat dia igt aku ni kuat melantak kot?!!

Ada satu benda yang wat aku teringat kat arwah atok aku termasuk gak masa dia ada lagi. Rendang kerang. Huhuhuuu... Aku taktau plak arwah pandai masak rendang kerang. Masa rasa rendang tu, aku tertanya2 saper la yg masak rendang kerang sedap cam gini sebab masa tu mmg aku tak lapar dan takde selera nak makan sebab kenyang. Hari raya makan macam2, saper yg tak kenyang. Bila aku try spy sini, spy sana... baru la aku tau arwah atok aku yg masak. Perghhh... sedapppp!! Merasa gak la aku makan rendang arwah atok.

Satu lagi yg wat aku teringat kat arwah ialah waktu setiap kali panaskan lauk. Benda ni pun masa hari raya gak. Aku nak panaskan rendang daging kat kuali besar. Arwah atok aku masa tu ada kat dapur. Agaknya dia tengok aku kacau rendang dgn gaya yang agak plik, so dia datang tegur aku. Dia kata kalau kacau rendang, sauk sekali bahagian tengah, nanti hangit kalau tak wat cam gitu. Sampai sekarang la aku still ingat lagi pesanan arwah.

Selepas arwah meninggal, aku ader wat menda pelik masa kelas English (kelas Mr. Woo).. Aku boleh menangis masa Mr. Woo sebuk2 mengajar. Hahaaaa.. Aku taktau kenapa aku rasa touching sangat2 masa tu. Dah la setiap kali kelas dia, aku duk depan. Pastu plak aku cry tak henti2. Nasib baik member ader kt sebelah tolong cover skit2. So takde la nampak sangat. Mr. Woo plak masa tu asyik menghadap papan putih. SO, dia tak perasan ar... Adusss.. camne lak leh terbayangkan arwah atok aku pas tgok Mr. Woo ni pun aku taktau ar... sebelum ni takde plak.

Aku pun taktau la tahun ni camne lak rasanya balik kampung tapi yang pastinya, jiwa aku kosong. Walaupun ader sepupu2 lelaki aku yang rajin menyakat, mesti akan ada suatu saat aku rasa somthing pelik takde arwah kat situ. Tapi aku bersyukur sangat2 ader diorang2 ni sebab tak rasa sunyi sangat..

Pas arwah atok aku meninggal (bulan 2), arwah atok member aku DIN plak meninggal masa bulan 3, arwah atok UMI meninggal masa bulan 4 dan arwah tok wan SYA meninggal masa bulan 5. 4 bulan berturut2 lak tu berita menyedihkan. Yang peliknya kawan2 yang kire rapat gak la..

Kepada sesiapa yang masih ada atok tu, selalulah gi ziarah diorang. Diorang taknak harta benda korang tu cuma sedikit perhatian dan kasih sayang. Percayalah. Sebab masa arwah atok aku jatuh sakit dulu, rajin gak la aku ngan family melawat atok. Gelak tawa cucu sebenarnyer penawar sakit tua tu sendiri.. Kepada mereka yang senasib dgn aku, marilah sama2 kita sedekahkan al-Fatihah buat mereka. Semoga mereka di tempatkan dalam kalangan hamba2 ALLAH yang soleh dan mereka2 yang beriman. Al-Fatihah... Aminnnn...

0 comments:

Post a Comment